אם הייתם שואלים כל אדם בישראל מה הן ההמצאות הכי גאוניות בהיסטוריה, אין ספק שהמזגן ימצא את דרכו למקום גבוה מאוד ברשימה. הישראלים ידועים בתור חובבי מזגנים גדולים, ועם האקלים החם שפוקד את אזורינו מדי קיץ, אין בזה שום דבר מפליא. הישראלי הממוצע עובר במהלך הקיץ או החורף ממזגן למזגן, ומתכנן את מסלול יומו כך שיצטרך לחוות כמה שפחות מהשמש הקופחת במהלך יום עבודה או סידורים. זו הסיבה שמזגן שמחליט לעשות בעיות באמצע הקיץ, או גרוע מזה, לשבוק חיים, הוא אחד הסיוטים הגדולים של כל ישראלי. כאן ננסה לעזור לכם להתמודד עם הצרה הלא קרואה הזו, הן באופן עצמאי והן באמצעות נותני שירות מקצועיים.

הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה

ידוע לכלל שהתרופה הכי טובה למחלה היא מניעת המחלה מראש. בצורה כזו אין צורך באבחון, אין צורך במעקב, ואין צורך בטיפול. ההנחה היא שעדיף להשקיע מעט מאמץ במניעה של הבעיה מראש, וזאת על מנת שלא להזדקק למאמצים גדולים בהרבה (מבחינת זמן, כסף ועוגמת נפש) הכרוכים בטיפול בבעיה כאשר היא כבר נוצרה. את הכלל הזה ניתן להחיל כמעט על כל תחום בחיים, כולל הטיפול במזגן. תחזוקה נכונה (ועצמאית) של המזגן שלכם, בלי קשר כרגע לסוג שלו, תאריך את חיי המזגן בצורה משמעותית, תפחית את מספר התקלות, תחסוך לכם קריאות לטכנאי ותחסוך לכם זמן לא מועט, כסף רב, ועוגמת נפש.

הדבר הטוב בתחזוקה השוטפת של המזגן היא שאתם יכולים לעשות אותה בעצמכם. ניקיון של המסנן (פילטר) של המזגן אחת לכמה זמן (כמה חודשים עד חצי שנה), פעולה פשוטה שכל אחד ואחת יכולים לעשות, היא אחד הצעדים החשובים ביותר בכל הנוגע לטיפול במזגן. במזגנים עיליים ניתן לפתוח את כיסוי הפלסטיק הקדמי של המאייד (החלק שבתוך הבית, זה שממנו יוצא האוויר הקר או החם), להסיר את המסננים ולשטוף אותם. אחרי הניקוי והייבוש, מחזירים את המסננים חזרה למקומם וסוגרים את הפלסטיק. פעולה פשוטה זו היא אחת החשובות ביותר בכל הנוגע לתחזוקה של המזגן ובמניעת תקלות. צעד נוסף הוא שמירה על טמפרטורה של 23 עד 25 מעלות. זו היא הרמה האידיאלית שבה המזגן צורך הכי מעט אנרגיה (ולכן עלויות החשמל יהיו נמוכות יותר), וכך הוא יוכל לתפקד בצורה מיטבית לאורך זמן רב יותר. שימוש במזגן בטמפרטורות קיצוניות, הן נמוכות מאוד והן גבוהות מאוד, גורמת לו להתאמץ הרבה יותר, וכך גם מעלה את הסיכוי לתקלות. בנוסף, פילטרים מלוכלכים עלולים לגרום לנזילות משמעותיות מהמזגן, תופעה בעייתית ומוכרת לרבים, שיכולה להיפתר לפעמים באמצעות הפעולה הפשוטה הזו בלבד.

ואם בכל זאת יש תקלות?

על אף כל האמור לעיל, תקלות עדיין קורות לעיתים, ואפילו התחזוקה השוטפת מצריכה לעיתים איש מקצוע מיומן. תיקון מזגנים היא מלאכה לא פשוטה, המצריכה היכרות מעמיקה עם שלל סוגי המזגנים הקיימים בשוק (ויש המון כאלה), עם דרך פעולתם, ועם סוגי התקלות המאפיינות כל אחד מהם. ישנן מספר תקלות נפוצות במזגנים, כאלה שטיפול בהן צריך להיעשות על ידי טכנאי מזגנים מנוסה. תקלות אלה יכולות לערב את הגז הזורם במזגן (ההכרחי לצורך ויסות הטמפרטורה), את מערכת העיבוי והאידוי עצמה, את מערכת החשמל, ועוד. ניקוי מזגנים, הגם שניתן בהחלט לעשות אותו עצמאית, יכול להצריך לעיתים איש מקצוע. ניקוי עמוק של מערכת האוורור, שימוש בחומרים אנטי בקטריאליים כדי למנוע הצטברות של חיידקים ושאר מרעין בישין בצנרת, וכן ניקוי יסודי של מזגן שלא נוקה במשך זמן רב, כל אלה עלולים לדרוש עבודה יסודית ומקצועית, כמו גם שימוש בחומרי ניקוי ייעודיים.

בנוגע לגז המזגנים המפורסם, תהליך העיבוי והאידוי של הגז הזה הוא העיקרון הבסיסי שעליו פועל המזגן, ולכן הגיוני שאם יש תקלות מזגנים הנובעות מבעיה בזרימת הגז, גם תפקוד המזגן לא יהיה אופטימלי. תקלות כאלה יכולות להיות גז שאזל או דליפה של גז, מה שמצריך זיהוי של מקור הדליפה, ואיטום נכון שיחזיק לאורך זמן. לעיתים יש צורך בהחלפת חלק מסוים ממערכת הזרמת הגז, כך שזו לא משימה פשוטה. תקלות מזגנים אחרות יכולות לערב את מערכת החשמל, לדוגמה כאשר המזגן מסרב להגיב ולהידלק, או כאשר הוא פשוט מסרב להוציא אוויר, קר או לא. תיקון של תקלה כזו מצריך הבנה מעמיקה של מערכת החשמל של סוג המזגן הספציפי שיש לכם בבית, ולכן יש צורך בטכנאי מקצועי ומנוסה. תקלות כאלה יכולות להיפתר בצורה מהירה ופשוטה יחסית, או להעיד על בעיה נרחבת יותר. אפשרות נוספת היא של תקלות מזגנים המאופיינות ברעשים מגוונים המופקים על ידי חלקיו השונים של המזגן. רעשים כאלו מעידים לרוב על בעיה במערכת האוורור או במדחס, וזיהוי מוקדם שלהן יכול למנוע דרדור של המצב ותקלות גדולות בהרבה.

לא להתפשר על מקצועיות ואמינות

ישנן לא מעט תקלות מזגנים שאותן אתם יכולים לנסות לפתור בעצמכם. החל מניקוי הפילטרים כפי שפורט לעיל, עבור באיפוס המזגן באמצעות לחיצה ארוכה על השלט וכלה בבדיקה עצמית של משאבת החום, אך אם כבר הבנתם שעליכם להזמין טכנאי מזגנים לתיקון התקלה, הרי שחשוב מאוד לבחור טכנאי מנוסה, מקצועי ואמין. כמו בכל תחום טכני, גם כאן עלולים להיות אנשים לא ישרים שיחייבו אתכם בסכומים מוגזמים על פעולות פשוטות, ויעמידו פנים שהתקלה מצריכה הרבה יותר עבודה ממה שנדרש באמת. לעיתים יגרמו לכם להחליף חלקים שלמים במזגן בשל תקלה פשוטה שיכולה להיפתר בצורה מינורית בהרבה. טכנאי אמין ומקצועי בעל ניסיון של שנים והמלצות מלקוחות עבר יאפשר לכם לישון בשקט, ולדעת שקיבלתם את השירות הטוב ביותר במחיר הטוב ביותר.

המאמר באדיבות אתר טוב תודה השוואת מחירים בין בעלי מקצוע.